................................................. Pokud budete mít zájem o některý výrobek, můžete mi napsat na e- mail: lenkavcelka@centrum.cz ...............................................

úterý 9. října 2012

LAHODNÁ DOMÁCÍ POVIDLA - téměř bez práce

 
Švestky dostaly první pohlazení ranním mrazíkem a je čas je očesat. 
Dělají se jim u stopky malinké vrásky a to je dobré znamení uvařit z nich povidla, protože už mají vysoký obsah přírodního cukru.
 
 
POVIDLA   Z   TROUBY 

2 kg švestek bez pecek
 2 lžíce octa 
500 g cukru - dle vašeho jazýčku můžete i menší množství
1/2 káv. lžičky mleté skořice
3 roztlučené hřebíčky 
4 pol. lžíce rumu
 ( koření a rumu jsem dala o trochu víc )

Pečící plech jsem pokropila octem, vložila švestky a dala na 45 min. do trouby na 250 st. Troubu jsem nepředehřívala.
Během pečení NEMÍCHAT !!!
Po uplynutí času jsem doprostřed plechu nasypala odhadem část cukru ( asi polovinu dávky). NEMÍCHAT !!! 
Po 15 min. dosypala druhou část cukru a pekla ještě asi 15 min. Podle vodnatosti švestek můžete péct i déle.
Nemíchejte, neujídejte, jen po očku kontrolujte a poslouchejte tichý koncert, jak se za bublajících zvuků švestky mění v povidla a v kuchyni to voní jak na procházce ve švestkové aleji. 
 
Když byla povidla pečená, přendala jsem je do hrnce, ochutila rumem, skořicí a mletým hřebíčkem. Směs důkladně rozmixovala ponorným mixérem.
Horkou kaši jsem schovala pod víčka sklenic a otočila dnem vzhůru do doby vychladnutí.
Pokud máte pochybnosti o hustotě, lze přidat 2 lžičky Gelfixu super promíchaného s malým množstvím cukru a povidla v hrnci ještě pár minutek povařit.
 
Původní recept je zde.

 

Co s domácími povidly? Tahle jemná povidla jsou lehce roztíratelná, proto vám mohou dělat společnost u snídaně na pečivu s máslem, na palačinkách, v buchtách a na všem, kam si je troufnete dát. Třeba i k masu.
 
Mnou nevyzkoušený recept
 
Švestková omáčka
 
 
3 lžíce švestkových povidel, 1 malou cibulku jemně nasekanou, 2 dl kuřecího vývaru, 1 lžíci sójové omáčky, 1/3 lžičku kajenského pepře

Všechny suroviny rozmixujeme na kaší. Pokud je omáčka příliš řídká, povaříme ji na kamnech, aby se tekutina odpařila a omáčka se zahustila. Omáčku podáváme v misce, aby si každý mohl namáčet kousky grilovaného masa podle chuti. Určitě nezbude (maso ani omáčka). Ještě jednodušším nápadem je, když smícháte ostrou dijonskou hořčici se lžící povidel. I takhle jednoduše si můžete vyrobit švestkovou omáčku k masu.
                                                                          ( zdroj: internet )

   
                             
 

33 komentářů:

  1. Leni, moje maminka je taky dělá v troubě a nemůže si to vynachválit. Letos je škoda, že žádné švestky nemáme.
    Pěkný podzim Šárka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Šári, u nás taky ani švestička, protože kvítka vzal jarní mráz. Tyto švestky mám od strejdy s chalupy. Tak třeba příští rok se vám urodí a povidla opět budou.
      Ahojky

      Vymazat
  2. Leni, já teda dělám povidla míchaná na sporáku ve sklepě, letos jsem dělala z 10 kg švestek. Paráda, povidlí milujem a s tím co se prodává v obchodě se to nedá srovnat. Krásný den Majka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Majko,z 10 kg ??? Páááni, to máš hezkou zásobu. Já jen č sklenky, ale taky stačí. Zbytek švestek jsem šupla do mrazáku. Máš pravdu, že kupovaná jim nesahají ani po paty. Tyto jsou hříšně mňamózní a hlavně bez kdejakých eček.
      Brzy ti písnu mejlík. Pa pááá

      Vymazat
  3. Lenka fiii to som este ani len nepocula a ty uz ich maz zavarene v pohari :) dakujem za super napad

    OdpovědětVymazat
  4. Lení,
    letos jsem také dělala povidla v troubě podle podobného receptu :-)
    A zrovna včera jsem měla v restauraci k obědu kuřecí se smetanou, medem a švestkami s rýží a oběd mi moc chutnal.
    Měj se moc krásně !

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilí a povedly se ?
      Já je dělala poprvé, protože mě vždy odradily povídačky, že se povidla rádi připalují a také zdlouhavé vaření na plotně není nic pro mě.
      Mňam, děláš mi před obědem chutě.
      Měj se :-) a brzy ti písnu, ju,

      Vymazat
  5. Ahoj Leni, podobný jednoduchý recept na varenie slivkového lekváru má aj moja mamina, ale varí ho na sporáku. Do hrnca sa naleje 3 dcl octu, do toho sa vysype 1 kg kryšt.cukru a na to opatrne,aby sa neporušila vrstva octu a cukru dá 5 kg vykôstkovaných slív. Zapne a nechá zovrieť, potom plameň stíši a varí 6 hodín. A presne ako ty hovoríš, v žiadnom prípade počas celého varenia ani raz nezamiešať. Lekvár je výborný a naozaj spravený takmer bez práce. Andrea

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Andrejko, vidíš a já se vaření v hrnci bála. Prý se povidlí rádo připaluje a hrnec pak letí i s obsahem do popelnice.
      Děkuju za tip.

      Vymazat
    2. Leni, práve o tom to je, že sa to nesmie pomiešať. Keď sa to pomieša, začne sa to pripaľovať. Ja som o tom nevedela a asi pred piatimi rokmi som prišla k mamine na návštevu a na sporáku čosi vrelo a mamina v záhrade. Tak som to pomiešala, nech sa to nepripáli. A bolo po paráde. Mamina to zachránila tým, že lekvár musela po troche klasickým spôsobom odparovať, lebo inak by z neho nebolo nič. Tak som jej mojou iniciatívou narobila kopec práce. Andrea

      Vymazat
  6. Též jsem letos dělala povidla, ale na sporáku. Dělám 5kg vypeckovaných švestek, 2dcl octa (ale na druhou várku jsem ubrala a šlo to), velmi zvolna vařit 5-6hod. Nemíchat. Nedávám žádný cukr, protože pokud se použije vyzrálá "švestka domácí", není cukr potřeba a nekazí se ani bez sterilizace pod víčka (já ale skoro vždy zavíčkuji). Pokud se použije velkoplodá švestka typu "Lepotica" nebo "Čačanská perla", tak se asi cukr dát musí, protože nejsou tak sladké a jsou vodnatější. Taková povidla bez cukru jsou vhodná i pro diabetiky, jsou ale sladká až dost.Maruna P.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maru, pravda. Cukr se skutečně nemusí dávat, vlastně ho prý ani naše babičky nedávaly. Moc děkuju za Vaší návštěvu a za užitečné rady.
      Mějte se krásně.
      Lenka

      Vymazat
  7. Leni děkuji za recept!Určitě zkusím!Krásný den:-)

    OdpovědětVymazat
  8. Tedy Leníčku, to je nádhera!!! Já dělám v troubě hrušková povidla a nemohu si je vynachválit :-) Tahle tvá švestková musím zkusit,ale švestičky už nemám... :( Tak příště. Jinak jsem už téééž na blogspotu, zatím je to celé v plenkách, laboruji, sedím a bádám :D ale kdyby jsi chtěla jukni občas, článečky budou přibývat :-) papa Evča (murkaeva)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evčí, kdepak občas nakukovat. Jáá chci často nakukovat. Ale znáš ty denní tikťaky. Stále se nějak nedokážu srovnat s časem. Nejspíš vyvěsím promyšlený plán na lednici s nápisem NERUŠIT !!!! a konečně prohlídnu krásné blogy.

      Vymazat
  9. Leni, mňam. Tak jsem si vzpomněla na Křemílka a Vochomůrku. :D Hezký den. Peťa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-) :-) já taky. U nás zrovna tyto pohádky frčí.
      Peťulko, ahoj a díky za návštěvu.

      Vymazat
  10. Leni, letos se švagrovi urodilo na jednom stromě tolik švestek, že podaroval na koho si vzpoměl a ještě zbylo pro nás, pekla jsem koláče jak o život, zkusila švestkovou nutelu i povidla bez míchání, povidla byly řidší, ale na palačinky budou dobré. Pa Marcela

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, u nás taky ani švestička a to jsem se tak těšila.

      Vymazat
  11. Leni, podobně děláme povidla i klasicky na plotně - hlavní zásada je právě to nemíchání a pak je to víceméně bez práce. Já to mám letos úúúplně bez práce, povidlovala babička a děda mě vyloženě nutí, ať si odvezu výslužku, aby se toho zbavili ze sklepa...a co si budeme nalhávat, povidla od babičky chutnají prostě nejlépe! Už se těším na bavorské vdolečky!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ááááá, to se někdo mááááá. :-D :-D
      Vdolky bych taky nepohrdla.

      Vymazat
  12. Super recept, ráda někdy vyzkouším.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ami, vyzkoušej. Povidla jsou rychlovka a snad nejvíc času zabere odpeckovávání švestek. Pak je to už sranda.

      Vymazat
  13. Mnam tady to ale nádherně voní :o) Děkuju za prima receptíky :o) Martina

    OdpovědětVymazat
  14. Milá Leninko,
    jako vždy s vkusem a grácií, Tobě přirozenou.I u nás to voní, momentálně domácím jablečným štrůdlem a ovocnými knedlýky se švestkami :-). Podzim hraje všemi barvami, jednou z nich, je švestková...
    Děkuji za tip, určitě vyzkouším.
    Kačka z hor

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Kačí,
      kynuté knedle byly dnes k obědu. Manža je nejí, ale my holky jsme si pošmákly.
      Mňam, štrůdličku mňamičku bych si dala taky.
      Pa pááá :-) a ozvu se

      Vymazat
  15. Miluji povidla...a vlastně asi všechno švestkové:)))Bohužel strom , který jsme měli byl hodně starý a jednoho krásného dne se rozštípnul a bylo po něm, takže mám po povidlech...jedině koupené. Zjistila jsem , že takové klasické švestky se snad nedostanou koupit ani na trhu...teda u nás jsem je neviděla, což mě hodně mrzí.
    Zdravím všechny a mějte krásný barevný podzim, Eva Filipek

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi,viď. Taky mám pocit, že švestky na pultech procestují celý svět. Chuť, ... raději nemluvit :-( zkrátka jim chybí sluníčko.
      Vaší staré švestky je opravdu škoda.
      Ahoj a měj se hezky.

      Vymazat
  16. Ahoj kuchařinko, myslíš, že by šly udělat povidla (trnky) i z kumoi, abych nemusela míchat a míchat až do zblbnutí ???
    Díky za odpověď
    Jaromila

    OdpovědětVymazat
  17. Ahojky Jaru,
    přiznávám, že jsi mě dostala. Doposud jsem totiž o kumoi neslišela.
    Hmm, já myslím, že by to šlo. Holky píší, že dělají i hruškopovidla.

    OdpovědětVymazat

Děkuji Vám za milé komentáře a návštěvu blogu. ♥♥♥ Lenka

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...